تحولي شگرف در مکه مکرمه
**** انتظارحاضر ***** ENTEZAR
فرهنگي، اجتماعي، علمی,دفاع مقدس
جمعه 15 مهر 1390برچسب:, :: 13:8 ::  نويسنده : داود**مهندس ساختمان**

با اتمام سومين پروژه عمراني در مکه مکرمه ظرفيت مسجدالحرام به بيش از يک ميليون زائر افزايش خواهد يافت و قرار است تا سال 2012 تحولي شگرف در نوسازي خانه خدا ايجاد شود.


به گزارش مهر ، همچنين در منطقه جبل عمر براي 200 هزار زائر هتل احداث خواهد شد و در آينده اي نزديک براي سهولت دسترسي جاده الخليل در جنوب مسجدالحرام و جاده ملک عبدالعزيز به اتوبانهاي مسجدالحرام و جده - مکه وصل خواهند شد.
شيخ الحصين، رئيس شئون حرمين شريفين در مصاحبه ‌اي برنامه توسعه مسجدالحرام را تشريح کرد و گفت : در طول، 100 متر به مسجد الحرام افزوده مي ‌شود همچنين در طول نيز 150متر به صورت صحن مسجد الحرام درمي‌آيد.
در سومين بخش پروژه افزايش وسعت حرم شريف که از سوي عربستان سعودي اجرا مي‌ شود بيش از هزار هتل و بنا تخريب خواهند شد تا ظرفيت اين مکان مقدس به يک ميليون نفر افزايش پيدا کند.
در کنار بناهاي قديمي، هتلهاي پنج ستاره ‌اي همچون "مکه رويال" و "شرايتون هتل" و حتي هتلهايي که سال گذشته افتتاح شده است از بين خواهند رفت. در نتيجه اين پروژه بازسازي 300 هزار متر مربع به حياط مسجد الحرام اضافه خواهد شد.
دکتر اسامه بن فاضل البار، شهردار مکه بخشهاي مختلف اين پروژه را تشريح کرد.
در نتيجه فعاليتهاي آغاز شده، تخليه هتلها و ساختمانهاي اطراف حرم به سرعت در حال پيگيري است. به گفته وي برخي از کسبه به محلهاي ديگري منتقل خواهند شد.
در اين پروژه پلي که در طبقه دوم حرم شريف قرار دارد و به درب مروه و طبقه تراس ختم مي‌گردد تخريب مي‌شود و در کنار آن محوطه سعي قديمي تخريب و يک ساختمان چهار طبقه براي سعي احداث خواهد شد. در حين ادامه عمليات ساختماني تپه صفا که در منطقه سعي قديمي وجود دارد از بين برده خواهد شد.
در اين پروژه بخشي از بناهاي موجود در مناطق غزه، المديع، شاميه، القراره و خيابان خالد بن وليد تخريب خواهد شد. شهردار مکه مکرمه همچنين قيمت هر متر مربع زمين در اطراف حرم را 500 هزار ريال سعودي معادل 133 هزار و 300 دلار عنوان نمود.
وي افزود : براي خريد زمينهاي اطراف حرم شريف نزديک به 2 ميليارد دلار به صاحبان زمينها پرداخت خواهد شد.
دکتر اسامه گفت : پروژه وسعت بخشي حرمين شريفين تحت هدايت خادم حرمين "عبدالله بن عبدالعزيز" دو سال است که شروع شده است و اولين بخش پروژه نيز با وسعت بخشي به جمرات در منا آغاز شده بود و به اين ترتيب در هر ساعت پانصد هزار حاجي مي‌توانند بدون هيچ زحمتي رمي جمره کنند.
به گزارش روزنامه "واکيت"، چاپ ترکيه دومين بخش پروژه نيز به بهبود و وسعت بخشي به ميدان مسجد نبوي، احداث اتوپارک و وصل کردن اين مجموعه به جاده هاي اطراف عنوان کرد. با پايان يافتن اين پروژه، زائران مسجد نبوي با راحتي مي توانند اين مسجد را زيارت کنند.
دکتر اسامه گفت : پروژه وسعت بخشي مسجدالحرام را نيز از سال گذشته آغاز کرديم و اين پروژه از محوطه سعي آغاز شد. عرض محوطه سعي جديد 40 متر خواهد بود و مجموع طبقات با احتساب تراس، 4 طبقه است. ضمن آنکه يک طبقه همکف نيز براي ارتباط شرق محوطه با محوطه طواف استفاده خواهد شد.
شهردار مکه مکرمه افزود : براي حاجيان کهنسال و معلول نيز در محوطه سعي در طبقه زيرين يک محوطه 3 متري رفت و يک محوطه 3 متري برگشت تعبيه خواهد شد. در طبقات دوم و سوم نيز براي اين حاجيان راهبر برقي نصب خواهد شد و به اين ترتيب اين زائران سختيهاي گذشته را نخواهند داشت.
وي ادامه داد : اين پروژه با لحاظ تمام موازين شرعي و علمي انجام شده است و در موسم حج امسال اگر پروژه تمام نشود بخش بزرگي از آن به اتمام خواهد رسيد. بعد از اتمام پروژه بيش از 200 هزار زائر به طور همزمان مي توانند سعي کنند.
دکتر البار درباره تاريخچه پروژه‌ هاي بهبود سازي مکانهاي مقدس گفت : دولت عربستان نخستين پروژه بهبودسازي را در سال 1954 انجام داد و در سايه اين پروژه ظرفيت مسجدالحرام به 300 هزار نفر افزايش يافت. پروژه دوم در دوره ملک فهد انجام شد و ظرفيت اين مکان مقدس از 300 هزار به 630 هزار نفر افزايش پيدا کرد.
به گفته شهردار مکه مکرمه با اتمام سومين پروژه عمراني در اين مکان مقدس ظرفيت آن به بيش از 1 ميليون نفر افزايش خواهد يافت. وي همچنين گفت : در منطقه جبل عمر براي 200 هزار زائر هتل احداث خواهد شد و در آينده اي نزديک براي سهولت دسترسي، جاده خليل در جنوب مسجدالحرام و جاده شاه عبدالعزيز به اتوبانهاي مسجدالحرام و جده - مکه وصل خواهند شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید کاش حرف دل ما ذکر خوش مهدی بود قصه محفل ما صحبت یامهدی بود کاش بین همه معجزه هایت یارب جمعه ای معجزه آمدن مهدی بود
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان و آدرس انتظار حاضر dadigood.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






                    


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 32
بازدید هفته : 104
بازدید ماه : 411
بازدید کل : 211344
تعداد مطالب : 97
تعداد نظرات : 25
تعداد آنلاین : 1